تبلیغات
تواضع بی جا آخرین حد تكبر است - استاد محمدرضا شجریان‌
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

ابر برچسبها

نظرسنجی

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

استاد محمدرضا شجریان‌

استاد محمدرضا شجریان‌: علاقه‌ای‌
به‌موسیقی‌ پاپ‌ ندارم‌


  

 

بیوگرافی‌ استاد شجریان‌

217359.jpg

    در مشهد به‌ دنیا آمد و از چهار سالگی‌ به‌خوانندگی‌ علاقه‌مند شد. در سال‌ 1337 رادیوخراسان‌ او را به‌ همكاری‌ در رشته‌ آواز دعوت‌كرد و او در آغاز كار بدون‌ همراهی‌ ساز باخواندن‌ اشعار عارفانه‌ جلب‌ توجه‌ هنردوستان‌ راكرد و دیری‌ نپایید كه‌ آوازه‌ شهرتش‌ به‌ تهران‌رسید و برای‌ اجرای‌ برنامه‌هایی‌ در گلها توسطروان‌شاد ?داود پیرنیا? دعوت‌ شد. در سال‌1345 با این‌ برنامه‌ همكاری‌اش‌ را شروع‌ كرد.از همان‌ سال‌ با استاد احمد عبادی‌ آشنا شد وشاگردی‌ و دوستی‌ او را برگزید و از سال‌ 1346در كلاس‌ استاد مهرتاش‌ شیوه‌ و سبك‌ ایشان‌ را فراگرفت‌. از سال‌ 1350 با استاد فرامرز پایور آشنا وتعلیم‌ سنتور و ردیف‌های‌ آواز استاد صبا را دنبال‌كرد. از سال‌ 1352 نزد استاد عبدا... دوامی‌ كلیه‌ردیف‌های‌ موسیقی‌ كلاسیك‌ و اصیل‌ ایرانی‌ وتصانیف‌ قدیم‌ و شیوه‌ تصنیف‌خوانی‌ را آموخت‌ ودر سال‌ 1354 استاد نور، ?علی‌خان‌ برومند?مراجعه‌ كرد و سبك‌ و روش‌ خوانندگی‌ سیدحسین‌ طاهرزاده‌ را فرا گرفت‌ و در خلال‌ این‌ ایام‌نیز شیوه‌ خوانندگی‌ اقبال‌ السلطان‌، تاج‌ اصفهانی‌،ظلی‌، ادیب‌ خوانسازی‌، قوامی‌ و بنان‌ را از روی‌صفحات‌ و نوارها با دقت‌ دنبال‌ كرد و به‌ رمز و رازشیوه‌های‌ خاص‌ هر یك‌ از آنان‌ به‌ گونه‌ای‌ راه‌یافت‌. از سال‌ 1354 تدریس‌ هنرجویان‌ را دررشته‌ آواز در دانشكده‌ هنرهای‌ زیبای‌ دانشگاه‌تهران‌ به‌ عهده‌ داشت‌ و تا سال‌ 1357 كه‌ این‌رشته‌ تعطیل‌ شد به‌ تعلیم‌ دانشجویان‌ مشغول‌ بود. 
        
    
استاد ?محمدرضا شجریان‌? مرد شماره‌ یك‌آواز ایرانی‌ در گفتگو با یكی‌ از شبكه‌های‌ رادیویی‌شركت‌ كرد و در خصوص‌ وضیعت‌ حال‌ حاضرموسیقی‌ ایران‌ سخن‌ گفت‌.
    امیدواریم‌ این‌ گفتگو مورد توجه‌ شما قراربگیرد، خصوصا طرفداران‌ پروپا قرص‌ استادشجریان‌ .

        
    _ موقعیت‌ آواز سنتی‌ را در حال‌ حاضر چگونه‌می‌بینید؟
    شجریان‌: امروزه‌ پیشرفت‌ تكنولوژی‌، سنت‌هارا زیر فشار قرار داده‌، به‌ گونه‌ای‌ كه‌ باعث‌ تغییرآنها شده‌ است‌. همان‌طور كه‌ شیوه‌ زندگی‌ تغییركرده‌، سنت‌های‌ موسیقی‌ هم‌ دچار تغییر و تحول‌شده‌ است‌.
    _ یعنی‌ به‌ نظر شما موسیقی‌ آوازی‌ ایران‌ ازبین‌ می‌رود؟
    شجریان‌: نه‌، هرگز از بین‌ نخواهد رفت‌. اماتردید دارم‌ كه‌ بتواند به‌ رشد و شكوفایی‌ خودادامه‌ دهد. ما در صد سال‌ گذشته‌ هنرمندان‌بزرگی‌ داشتیم‌ كه‌ فكر نمی‌كنم‌ هنرمندان‌ نسل‌امروز بتوانند خود را به‌ پای‌ آن‌ها برسانند. شایدیكی‌ دو نفر از آن‌ها در آینده‌ بسیار به‌ درخشد والبته‌ همین‌ هم‌ برای‌ ادامه‌ رشد موسیقی‌ آوازی‌ ماكافی‌ است‌.
    _ به‌ آینده‌ چه‌ كسانی‌ در این‌ هنر امید دارید؟
    شجریان‌: از كلاس‌های‌ موسیقی‌ شاگردان‌ بسیاربا استعدادی‌ بیرون‌ آمده‌اند، كه‌ فقط با رشد درآینده‌ می‌توان‌ راجع‌ به‌ آن‌ها اظهار نظر كرد.چون‌ این‌ راه‌ پر مخاطره‌ای‌ است‌ و باید دید كه‌ تاچه‌ حد پایدار نشان‌ می‌دهند و راه‌ موسیقی‌آوازی‌ را ادامه‌ می‌دهند و از هنرمندانی‌ كه‌ نزدمن‌ دوره‌ دیده‌اند و دوره‌ عالی‌ را هم‌گذرانده‌اند، می‌توانم‌ از آقایان‌ جهاندار،كرامتی‌، شفیعی‌، رفعتی‌ و نوربخش‌ نام‌ ببرم‌. پسرخودم‌ ?همایون‌?، هم‌ هست‌ كه‌ در حال‌ ادامه‌آموزش‌ است‌. این‌ها كسانی‌ هستند كه‌ شیوه‌ مرادنبال‌ كرده‌اند.
    _ به‌ نظر برخی‌ از خوانندگان‌ كارهای‌ شما دردهه‌ 1360 و پیش‌ از آن‌ رنگ‌ و بوی‌ دیگری‌داشت‌ كه‌ برای‌ دوستان‌ موسیقی‌ جالب‌ بود. نظرخودتان‌ چیست‌؟ آیا سبك‌ كارهای‌ شما درسال‌های‌ اخیر تغییر كرده‌؟
    شجریان‌: طبیعی‌ است‌ كه‌ كار تغییر می‌كند، اماداوری‌ درباره‌ آن‌ به‌ ذوق‌ و سلیقه‌ مردم‌ بستگی‌دارد. عده‌ای‌ ممكن‌ است‌ كارهای‌ قبلی‌تر یعنی‌زمان‌ دهه‌ 1350 را بیشتر بپسندند. این‌ قضاوت‌هااز پسند شخصی‌ پیروی‌ می‌كند و با معیارها وضوابط هنری‌ همراه‌ نیست‌.
    _ آیا شما به‌ موسیقی‌ پاپ‌ علاقه‌مندید؟ آیاحاضرید هنر خود را به‌ این‌ قالب‌ موسیقی‌ نزدیك‌كنید؟
    شجریان‌: من‌ به‌ این‌ نوع‌ موسیقی‌، كه‌ هیچ‌ماهیت‌ ایرانی‌ ندارد، علاقه‌ای‌ ندارم‌. نوع‌موسیقی‌ پاپ‌ یا موسیقی‌ مردم‌پسندی‌ كه‌ اینجارواج‌ پیدا كرده‌، ماهیت‌ مردمی‌ ندارد و همان‌موسیقی‌ غربی‌ است‌ كه‌ توسط خوانندگان‌ خارج‌از كشور اجرا می‌شود و صداوسیما هم‌ به‌ نام‌موسیقی‌ پاپ‌ ایرانی‌ آن‌ را پخش‌ می‌كند. تلاش‌ مااین‌ بوده‌ كه‌ در بستر موسیقی‌ اصیل‌ ایرانی‌ حركت‌كنیم‌ و از این‌ اصالت‌ها در موسیقی‌ دفاع‌ كنیم‌.
    _ آیا ظرفیت‌ موسیقی‌ ایرانی‌ از این‌ كه‌می‌شناسیم‌ بیشتر است‌؟
    شجریان‌: بله‌، ما حتی‌ یك‌ صدم‌ ظرفیت‌های‌موسیقی‌ ایرانی‌ را نتوانسته‌ایم‌ عرضه‌ كنیم‌.پیشرفت‌ و خلاقیت‌ در این‌ موسیقی‌، موقعی‌امكان‌پذیر است‌ كه‌ هنرمندانی‌ باشند كه‌ بتواننداین‌ امكانات‌ را رشد بدهند. هنر یك‌ زبان‌ است‌،باید هنرمندانی‌ باشند كه‌ بتوانند این‌ زبان‌ را به‌ كاربگیرند و در آن‌ به‌ خلاقیت‌ و آفرینش‌ دست‌ بزنند.همان‌طور كه‌ رشد زبان‌ ادبی‌ به‌ فعالیت‌ شاعر ونویسنده‌ بستگی‌ دارد، در موسیقی‌ هم‌ بایدآهنگسازانی‌ بیایند كه‌ بتوانند این‌ هنر را به‌ سوی‌رشد و ترقی‌ ببرند. خوانندگان‌ و تك‌ نوازان‌ هم‌در كنار خلاقیت‌ آهنگسازان‌ می‌توانند رشد كنند.ظهور آهنگسازان‌ خوب‌،می‌تواند هنر موسیقی‌ رامتحول‌ كند; ما در صد سال‌ اخیر آهنگسازان‌بزرگی‌ داشتیم‌ مانند عارف‌، شیدا و سپس‌ مرتضی‌محجوبی‌، و پس‌ از آن‌ها كسانی‌ مانند تجویدی‌ وهمایون‌ خرم‌ آمدند. امروزه‌ نسل‌ جوان‌تری‌داریم‌ كه‌ چهره‌های‌ برجسته‌اش‌ علیزاده‌، لطفی‌،مشكاتیان‌ و دیگران‌ هستند. به‌ هر حال‌ هرآهنگسازی‌ هنر خود را در چارچوب‌ شرایطزمانی‌ ارائه‌ می‌دهد
.

 
"محمد رضا شجریان" در گفت و گو با ایلنا :
مراكز موسیقی تاثیری بر خود موسیقی نداشته اند
حوصله ای برای خواندن ندارم
 
تهران- خبرگزاری كار ایران

سحر طاعتی - گروه هنر ایلنا
"محمد رضا شجریان" كه تاكنون آثار به یاد ماندنی بسیاری را بر جای گذاشته و كنسرت های متعددی را در ایران و خارج از كشور به روی صحنه برده است ، اخیرا ( به گفته خودش ) انگیزه ای برای خواندن ندارد . او در حال حاضر با شروع پروژه باغ هنر بم تمام زمان و نیروی خود را صرف ساخت و ادامه این پروژه كرده و از تمام مردم و هنرمندان برای ادامه راه یاری می خواهد ؛ در جریان سفر اخیر استاد به بم ، با این هنرمند فرهیخته در خصوص جریان موسیقی در كشور به گفت وگو پرداخته ایم ؛ گزیده‌‏ای از این گفت و گو در پی می آید.

- با توجه به این كه هم اكنون اساتید آوازشناس در ایران انگشت شمار هستند ، به نظر شما سرنوشت این حوزه از موسیقی ایرانی چه خواهد شد و برای بالندگی آن چه باید كرد؟

هنر ما و اصالت آواز و موسیقی ما در بداهه خوانی و بداهه نوازی است ؛ یعنی تمام اعتبار ما در این بداهه ( خلاقیت لحظه ای ) خلاصه می‌‏شود ؛ هنرمندی كه می خواهد ، بداهه نواز و بداهه خوان باشد ، باید كلاس رفته و ردیف بداند و در آن واحد آهنگسازی كند و كار ارائه دهد كه این كار سختی است و ممارست زیاد می طلبد ؛ اگر ما بتوانیم كاری كنیم كه جوان ها تشویق به پی گیری آواز شوند و ردیف ، شیوه و بداهه پردازی را بیاموزند ، در واقع شخصیت موسیقی ایرانی كه همان بداهه خوانی و بداهه نوازی است ، حفظ می شود ؛ اما متاسفانه امروزه تكنولوژی در همه دنیا كاری كرده كه زیاد به اصالت ها توجهی نمی شود و كاروان تكنولوژی همه را به دنبال خود می كشاند ؛ كسانی كه دست اندركار مسائل فرهنگی هستند باید به این نكته توجه داشته باشند كه تكنولوژی مستهلكشان نكند و بتوانند ، اصالت ها را حفظ كنند.
- مراكز موسیقی كشور از جمله انجمن موسیقی ، خانه موسیقی و یا مركز موسیقی ، تا چه اندازه بر موسیقی تاثیرگذار بوده اند ؟

هنوز كه هیج تاثیری نگذاشته اند و باید در دراز مدت شاهد تاثیرات آن ها بود ؛ چون ممكن است ، اصولا برنامه هایشان برای رفاه هنرمندان و یا پشتیبانی از آن ها تنظیم شده باشد ؛ اما ما تاكنون تاثیر این نهادها را بر خود موسیقی ندیده ایم ؛ البته ناامید هم نیستم و كمی باید صبر داشت تا تاثیرات آن ها را ببنیم.
- از نظر آسیب شناسی ، موسیقی امروز ما با چه مشكلاتی رو به رو است ؟
تولید آهنگ های زودگذر و لحظه ای ، خود به موسیقی ما آسیب می رساند و اگر در زمینه گسترش دانش و تجربه موسیقی پی‌‏گیرتر باشیم ، بهتر از این است كه موسیقی لحظه ای داشته باشیم ؛ ضمن آن كه در خصوص موسیقی پاپ می توان گفت كه این موسیقی نسبت و ربطی به موسیقی ما ندارد ، اما به هرحال عده‌‏ای به آن عادت كرده و عده ای از جوان ها هم دنبال آن هستند ؛ ولی این موسیقی همیشه نمی تواند ، جوابگوی نیازهای عاطفی و روحیه جامعه باشد ؛ به هرحال بخشی از موسیقی اصیل ما ، آن نوع موسیقی است كه بتوان از طریق آن به دوران های گذشته و زنده كردن خاطرات سفر كرد ؛ موسیقی كه هنرمندان دیگر رشته‌‏ها نیز در كنارش به هنرخود بپردازند.
- شما به عنوان یكی از اساتید بزرگ موسیقی ایران كه در ایران و خارج از كشور ، فعالیت های هنری زیادی انجام داده اید ، به نظرتان برای این كه یك رسانه در پیشرفت موسیقی تاثیر گذار باشد ، آن هم رسانه ‌‏ای مثل صدا و سیما ، چه اقدامات اساسی باید انجام شود ؟
مهمترین بخش آموزشی كشور ، رادیو تلویزیون است ؛ این رسانه‌‏ها حتی از دانشگاه و مدرسه تاثیر بیشتری در امور هنری و تربیتی دارند ؛ چون در تمام خانه ها هستند و خانواده ها هم مدام جلوی تلویزیون حاضرند و این رسانه بیشتر از محیط مدرسه و دانشگاه با مردم ارتباط دارد ؛ رادیو و تلویزیون در همه جای دنیا حساس ترین بخش آموزشی مملكت را عهده دار است ؛ حساس‌‏ترین بخش‌‏های اقتصادی و سیاسی و به طور كلی تمامی مسائل در اختیار رادیو و تلویزیون است . پس این رسانه‌‏ها در مورد مقولاتی چون هنر باید خیلی دقت كنند و نمی شود كه هر چه به دستشان رسید ، پخش شود ؛ بلكه باید با برنامه ریزی و انتخاب موسیقی درست ، در زمان و مكان مناسب اقدام به پخش آن كنند ؛ اما در حال حاضر ، متاسفانه برنامه های موسیقی را مثل پوشال در لابه لای برنامه های رادیو وتلویزیون جای می دهند كه این كار زشت و توهین آمیز است و همه چیز را خراب می كند ؛ از قبل از انقلاب تاكنون ، هنوز هیچ كدام از رسانه‌‏های مذكور ، آن طور كه باید حرمتی برای هنر قائل نیستند و توجهی به كاربرد هنر در جامعه و روحیه مردم ندارند ؛ رادیو و تلویزیون باید همه نوع موسیقی خوب دنیا را پخش كنند تا مردم با موسیقی های خوب دنیا آشنا شوند ؛ اما متاسفانه امروزه ، یك خواننده مد روز می شود و از صبح تا شب صدایش را از تمام رسانه های گوناگون پخش می‌‏كنند كه این كار درستی نیست.  



- با توجه به این كه به موسیقی كودك توجه چندانی نمی شود ، صدا و سیما چه نقشی را می‌‏تواند ، در این زمینه ایفا كند؟

مهمترین بخش آموزش موسیقی ، موسیقی كودكان است كه متاسفانه الان چنین چیزی را نداریم و بایستی توجه زیادی به آن شود ؛ ضمن آن كه برای یك كودك نمی شود ، موسیقی" شجریان" گذاشت ! البته درصد كمی از بچه ها هستند كه توجه دارند ؛ اما شاید 98 درصد بچه
ها ، موسیقی كودكانه خودشان را می خواهند ؛ صدا و سیما باید موسیقی را برای سنین مختلف ، در ساعات مختلف و مطابق با دیدگاه های مختلف پخش كند.
- آیا در آینده مایل به اجرای اركسترال همانند كنسرت" چهلستون " كه با اركستر ملی به رهبری" فرهاد فخر الدینی" انجام دادید ، هستید و یا این كه با همین گروه كوچك كار می‌‏كنید ؟

این طور نیست كه تنها با این گروه كار كنم ؛ بلكه با گروه های دیگر و اركسترهای بزرگ هم كار خواهم كرد ؛ ضمن آن كه در خارج از ایران ، بهترین شكل ارائه موسیقی ، اجرا با گروه هایی باتعداد نوازنده های كم است واجرا با گروه های 12-10 نفره كاربرد چندانی ندارد ؛ البته این قضیه در مورد اجرا ، برای خارجی‌‏ها صدق می كند ؛ چون در خارج از ایران اركسترهای بزرگی هستند كه آثاری قوی ارائه می دهند ، در صورتی كه اركسترهای ما در مقابل آن‌‏ها خیلی ابتدایی عمل می‌‏كنند ؛ البته در این سالیانی كه در ایران و خارج از كشور ، كنسرت های متعددی برگزار كرده ام ، به این نتیجه رسیده ام كه اجرای دو نوازنده قدر كه با هم همنوازی می كنند ، برای خارجی ها ، دلنشین‌‏تر و جالب‌‏تر است . اما اگر بخواهم در ایران كنسرت دهم یا چند نوازنده به گروه خودمان اضافه می‌‏كنم و یا با اركستر بزرگ كار می‌‏كنم و در این زمینه هیچ محدودیتی قایل نیستم.
- آلبوم" جام تهی" كه شامل تعدادی از آثار قدیمی است ، آخرین اثر منشر شده شما است ؛ آیا آلبوم جدیدی در دست انتشار دارید ؟
حدود 8 سال است كه تعدادی اثر آماده كرده‌‏ام ، ولی خودم هنوز حوصله نمی كنم كه آواز بخوانم ، یك مقدار باید روحیه و انگیزه پیدا كنم ، ضمن آن كه در حال حاضر خواندن برایم سخت شده و هر چه" استارت " می زنم ، روشن نمی شوم !
پایان پیام



نوشته شده توسط :آرش
یکشنبه 20 فروردین 1385-04:04 ق.ظ
نظرات() 

http://nannetteJosich.jimdo.com/
چهارشنبه 18 مرداد 1396 09:51 ق.ظ
I seriously love your website.. Great colors & theme. Did you make this website
yourself? Please reply back as I'm looking to create
my own personal site and would like to learn where you got
this from or exactly what the theme is called. Kudos!
manicure
شنبه 19 فروردین 1396 10:29 ب.ظ
Touche. Solid arguments. Keep up the amazing effort.
manicure
دوشنبه 14 فروردین 1396 07:30 ب.ظ
Hello! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok.
I'm definitely enjoying your blog and look forward to
new updates.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر